کرسی استادی بیماری های پوست کودکان
کد : 19526-5      تاریخ انتشار : ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۲ بهمن تعداد بازدید : 2829

معرفی بیماریها | کهیر

کهیر
مشاهده بیشتر

کهیر:

کهیر نقاط متورم و قرمز رنگ پریده­ای از پوست می­باشند که اغلب با خارش شدید ولی بی دوام همراه می­باشند. این پدیده به صورت تجمعی در هر قسمتی از پوست ممکن است اتفاق بیفتد .  urticariaواژه پزشکی است که برای کهیر به کار می­رود. هر کدام از کهیرها برای چند ساعت کوتاه تا 24 ساعت طول می­کشند و بدون برجا گذاشتن هیچ گونه اثری ناپدید می شوند. کهیرها می­توانند اندازه های متفاوتی داشته باشند می­توانند به کوچکی یک مداد پاک کن و یا به بزرگی یک بشقاب شام باشند همچنین ممکن است به هم پیوسته و مناطق متورم بزرگتری را ایجاد کنند. کهیرها معمولا خارش دارند. هر چند ممکن است حالت سوختگی و یا تیر کشیدن(سوزن سوزن شدن)را هم داشته باشند.

کهیرها در اثر تراوش پلاسمای خون به بیرون از رگ­های خونی کوچک پوست ایجاد می­شوند این پدیده به علت آزاد شدن ماده شیمیایی که هیستامین نامیده می­شود رخ می­دهد. هیستامین از سلولهایی به نام ماست سل که در طول مسیر عروق خونی در پوست قرار دارند ترشح می­شود. واکنش­های حساسیتی، مواد شیمیایی در غذا و یا تجویز دارو می­توانند باعث ترشح هیستامین شوند هر چند گاهی اوقات پیدا کردن علت کهیرها غیر ممکن است.

 کهیرها خیلی شایع هستند 10 الی 20 درصد افراد  حداقل یک دوره در طی عمر خود این پدیده را تجربه می کنند کهیرها معمولا در طول چند روز الی چند هفته ناپدید می­شوند گاهی فرد ممکن است برای سالهای متوالی کهیر را داشته باشد.

وقتی که کهیرها در اطراف چشم­ها، لب­ها یا ژنیتالیا ایجاد می­شوند بافت درگیر ممکن است به طور وسیعی متورم شود گر چه ترسناک است اما معمولا تورم در عرض مدت کمتر از 24 ساعت از بین می­رود.

کهیر حاد:

کهیرهایی که کمتر از 6 هفته طول بکشد. کهیرحاد گفته می­شوند. در این نوع کهیرها عموما علت را  می­توان پیدا کرد. از جمله علل شایع عبارتند از: غذاها، داروها وعفونت­ها

نیش حشرات و بیماریهای داخلی نیز ممکن است عامل کهیر باشند. از جمله سایر علل فشار، سرما و نور خورشید رامی­توان نام برد.

 

 

غذاها:

شایعترین مواد غذایی که باعث ایجاد کهیر می­شوند عبارتند از آجیل، شکلات، ماهی، گوجه فرنگی، تخم­مرغ، میوه­های تازه وشیر. غذاهای تازه بیشتر از غذاهای پخته سبب کهیر می­شوند. افزودنیهای خوراکی و مواد محافظ غذایی نیز ممکن است مشکل ساز باشند. کهیرها در عرض چند دقیقه یا بیشتر تا 2 ساعت بعد از خوردن ظاهر می­شوند که بستگی به این دارد که غذای مزبور در کدام قسمت از دستگاه گوارش جذب می­شود.

تقریبا هر نسخه یا تجویز بیش از اندازه داروها می­تواند باعث کهیر شود و تعدادی از داروها شامل آنتی­بیوتیک­ها، داروهای ضد درد، آرامبخش ها ، دیورتیک­ها، آنتی­اسید، ویتامین ها، قطره­های چشم و گوش، مسهل ها، دوش واژینال یا هر عنوان دیگری در نسخه­ها می­تواند یک علت بالقوه برای کهیر باشد.

تعداد زیادی از عفونت­ها می­توانند باعث کهیر شوند سرماخوردگی ها یک علت شایع در بچه­ها می­باشند .

کهیر مزمن:

کهیرهایی که بیش از 6 هفته طول بکشند کهیر مزمن نام دارند. نسبت به موارد حاد در این نوع کهیرها تشخیص علت خیلی مشکل است. در بیمارانی که کهیر مزمن دارند در تعداد کمی از آنها علت مشخص میشود. پزشک شما به پرسیدن سئوالات زیادی از شما احتیاج دارد تا بتواند علت احتمالی را پیدا کند از آنجائیکه تست اختصاصی برای کهیر وجود ندارد آزمایشات لازم بستگی به تاریخچه طبی شما و یک معاینه به وسیله متخصص پوست دارد. آزمایشهای روتین خون یا  ارزش ندارند و یا ارزش جزئی خواهند داشت.

کهیر فیزیکی یا طبیعی: کهیرها می­توانند به وسیله نور خورشید، سرما، فشار، لرز یا فعالیت ایجاد شوند کهیرهای وابسته به نور خورشید ،کهیر خورشیدی گفته می­شوند .اختلال نادری که در آن در عرض چند دقیقه تماس با نور خورشید در مناطقی که در معرض نورهستند کهیرها ظاهر می­شوند و در عرض 1 تا 2 ساعت به تدریج محو می­شوند.

کهیرهای وابسته به سرما شایعتر هستند. هنگامی که پوست بعد از قرار گرفتن در معرض سرما گرم شود این کهیرها ظاهر می­شوند. اگر مناطق بزرگی از بدن در معرض سرما بوده باشد، میزان زیادی هیستامین ممکن است ترشح شود که می­تواند سبب ایجاد تنگی نفس ، برافروختگی، کهیرهای گسترده وسنکوپ بشود. یک آزمایش ساده برای این نوع کهیرها قرار دادن یک قالب یخ روی پوست می باشد.

درماتوگرافیسم: این کهیرها می­توانند بعد از یک ضربه محکم به پوست و یا خاراندن پوست ایجاد شود. این پدیده در 5% جمعیت دیده می­شود . بیشتر افرادی که دارای این شرایط هستند سالم می­باشند.

درصورتی که این پدیده همراه با سایر فرم­های کهیر اتفاق بیفتد،جستجو و حذف علت احتمالی معمولا منجر به از بین رفتن درماتوگرافیسم می شود در موارد دیگر ممکن است  برای ماهها یا حتی سالها طول بکشد.

 

 

درمان:

بهترین درمان برای کهیرها پیدا کردن علت و برطرف کردن آن می­باشد که البته کارآسانی نیست. جهت اطمینان معمولا آنتی­هیستامین­ها توسط متخصص پوست تجویز می­گردد. آنتی­هیستامین­ها بهترین عملکرد را دارند به شرط آنکه طبق یک برنامه منظم جهت جلوگیری از ایجاد کهیرها استفاده شوند. هیچ آنتی­هسیتامینی وجود ندارد که برای همه به بهترین فرم اثر کند بنابراین درماتولوژیست شما ممکن است احتیاج داشته باشد که بیش از یک بار تلاش کند و یا از ترکیب مختلف دراویی جهت پیدا کردن بهترین انتخاب برای شما استفاده کند.

 

در کهیرهای شدید ممکن است احتیاج به تزریق اپی نفرین و یا داروهای کورتیزون داشته باشیم.