کرسی استادی بیماری های پوست کودکان
کد : 19526-4      تاریخ انتشار : ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۲ بهمن تعداد بازدید : 39032

معرفی بیماریها | گال

گال
مشاهده بیشتر

گال:

 

عامل این بیماری یک مایت کوچک است که در حدود 2500 سال است که بشر را آلوده می­کند. اغلب جدا کردن و تسخیص آن مشکل است و موجب یک بیماری شدید و خارش­دار پوستی می­شود که گال نام دارد. متخصصین پوست تخمین زده­اند که بیشتر از 300 میلیون مورد گال در سال در دنیا اتفاق می­افتد. این بیماری همه افراد، از هر جنس و هر نژادی و حتی با وجود رعایت بهداشت فردی، دچار می­کند اما خبرهای خوبی که وجود دارد آن است که با روشهای تشخیصی و درمان بهتر، گال بیشتر از یک استرس موقتی که باعث آمادگی شما برای جستجوی درمان سریع شود، نیست.

 

 

 

گال چگونه گسترش پیدا می­کند؟

 

مایت کوچک میکروسکوپی که باعث گال می­شود به زحمت با چشم انسان دیده می­شود. این جانور کوچک هشت پا ، با یک بدن گرد است که کانالهایی داخل پوست حفر می­کند و باعث یک واکنش آلرژیک می­شود. این جانور باعث خارش شدیدی می­شود، آنقدر شدید که باعث می­شود که بیمار شبها بیدار بماند. گال انسانی تقریبا همیشه از یک انسان دیگر گرفته می­شود از فرد به فرد منتقل می­شود یا از هر فردی که با فرد بیمار تماس نزدیک داشته باشد، این فرد می­تواند بچه، دوست یا عضوی از خانواده باشد. متخصصین پوست که هر روز تعداد زیادی از بیماران مبتلا به گال را درمان می­کنند نشان داده­اند که بیماری گال مربوط به خانواده­های کم در آمد و  بچه هایی که توجه کمتری به آنها می شود  و افراد با بهداشت پائین ، نیست و  هیچ کس در مقابل بیماری ایمن نیست.

مایت ماده به سمت گرما و بوی خوش کشیده می­شود و کانالهایی در پوست ایجاد می­کند و در آنها تخم می­گذارد و موادی ترشح می­کند که موجب واکنشهای آلرژیک می­شود. لاروها از تخم­ها خارج می­شوند و به سطح پوست آمده و در حفره­های سطحی پوست می­مانند تا به مایت بالغ تبدیل شوند این اتفاقات یک ماه قبل از آنکه شخص آلوده متوجه خارش شود می­افتد.

 

 

منتظر چه چیزی باشیم؟

 

اولین و شایعترین نشانه گال خارش بخصوص در شب است راش اولیه گال بصورت یک برآمدگی شبیه کهیر، محل گزیدگی یا کورک است. در موارد بسیار پیشرفته پوست ممکن است حالت سخت یا پوسته پوسته پیدا کند.

گال اغلب در شکافها و چین­های بدن زندگی می­کند بخصوص در بین انگشتان، محل آرنج، مچ دست و پا، باسن، یا خط کمربند. همچنین در زنان اطراف نوک پستان و در مردان روی ناحیه تناسلی می­توان آن را پیدا کرد. مایت­ها همچنین تمایل دارند که در پوست زیر انگشتر یا النگو، بازوبند، ساعت مچی یا زیر ناخن­ها پنهان شوند. در بچه ها اغلب یک خارش ژنرالیزه وجود دارد. آلودگی به گال در بچه­ها ممکن است تمام بدن از جمله کف دستها، کف پاها و سر را گرفتار می­کند. بچه ممکن است به علت نخوابیدن در تمام شب، از شدت خارش، خسته و بی­قرار باشد و عفونتهای باکتریال می­تواند همراه گال اتفاق می­افتد. در بسیاری از موارد بچه­ها بیشتر بخاطر ضایعات پوستی عفونی درمان شده بودند تا به علت خود گال . اگر چه درمان عفونت باکتریال اغلب برای بیمار آلودگی به همراه دارد اما تا زمانی که عفونت گال درمان نشود عود عفونت باکتریایی همیشه وجود دارد.

 

 

 

گال دلمه بسته یا گال نروژی

 

گال نوروژی فرمی از بیماری است که علائمی به مراتب شدیدتر از انواع معمولی دارد. نواحی وسیعی از بدن، دستها و پاها ممکن است حالت پوسته­پوسته و دلمه ای پیدا کند در زیر دلمه ها هزاران مایت زنده و تخم­هایشان مخفی شده­اند. درمان در این نوع مشکل است زیرا داروهایی که مستقیما بر پوست اثر دارند توانایی نفوذ در پوست دلمه بسته را ندارند این نوع گال بیشتر در بین افراد مسن و بیماران مبتلا به ایدز اتفاق می­افتد. این موارد بی نهایت مسری هستند.

 

تشخیص

 

معاینه سرتاسر بدن(از سر انگشت پا)در نور مناسب و با دقت به شکافها و چین­های موجود در پوست، روش تشخیصی توصیه شده است که در مطب متخصصین پوست نیز قابل انجام است. بسیاری از موارد گال تنها بوسیله معاینه پوست توسط متخصصین پوست تشخیص داده می­شوند در صورتیکه متخصصین پوست فقط به وجود بیماری شک کند با یک آزمایش ساده بدون درد قادر به تشخیص بیماری خواهد بود. این آزمایشات مستلزم چکاندن یک قطره روغن مغذی استریل برروی ضایعات مشکوک است سپس محل را توسط یک تیغ در روی ضخیم ترین قسمت پوست خراش می­دهیم و نمونه را زیر میکروسکوپ مشاهده می­کنیم. تشخیص بوسیله دیدن مایت عامل گال یا تخم هایش مسجل می­شود.

 

چه کسانی بیشتر در معرض خطر هستند؟

 

مایت گال همه افراد چه ثروتمند و چه فقیر، چه پیر و چه جوان را مبتلا می­کند. گال در بین افرادی تماس نزدیک با یکدیگر دارند بیشتر است بخصوص در بچه ها، مادران نوزادان مبتلا و سالمندان مقیم خانه سالمندان. میزان خطر در خانواده ها مطالعات در بین خانواده تا نشان داده است که بچه­های زیر 2 سال بیشتر از همه در معرض خطر هستند پس از آن مادران و زنان مسن خانواده و سپس سایر افراد خانواده که تماس فیزیکی نزدیک­تری با هم دارند قرار دارند. به هر حال سربازان و زندانیان مرد به علت موقعیت زندگی بیشترین استعداد ابتلا را دارند. در بین افراد مسن: گال در بیماران مقیم خانه سالمندان و خدمات مراقبتی گسترده مورد نیاز برای آنها بصورت یک مشکل شایع در آمده است. احتمال ابتلا به گال در بین افراد مسن بیشتر است. به چند علت که عبارتند از

-    کاهش یا ضعف عوامل دفاعی ایمونولوژیست

-    بیشتر بودن تماس فیزیکی آنها با کارکنان این موسسات درحین اعمال روزانه(مانند لباس پوشیدن، حمام کردن و غیره)

-   تاخیر در تشخیص بیماری در افراد مسن، زیرا در این افراد گال با مشکلات پوستی مانند پوست خشک، اگزما، درماتیت تماسی، زرد زخم، واکنشهای دارویی یا سایر مشکلات افراد مسن اشتباه می­شود

 

چگونه از بیماری گال خلاص شویم:

 

گال را می­توان به راحتی و به سرعت با تجویز داروهایی مانند کرم Permethrin 5 درصد درمان کرد. این کرم را در هنگام خواب در سرتاسر بدن مالیده و صبح بعد می­شویند.

متخصصین پوست توصیه می­کنند که کرم برروی پوست سرد و خشک، در تمام بدن مالیده شود( شامل کف دستها و پاها و سر در بچه­ها) و برای 8 تا 14 ساعت بماند . ممکن است درمان ثانویه یک هفته بعد برای نوزادان با چرب کردن کف دستها و پاها یا ضایعاتی که پس از درمان دوباره ظاهر می­شوند توصیه شود تنها عارضه جانبی کرم Permethrin 5 درصد سوزش خفیف موقتی و سوزن سوزن شدن پوست بخصوص در بیماران است تمام ضایعات باید در طی 4 هفته پس از درمان بهبود پیدا کند. در صورتیکه فرد شروع به بدتر شدن کند ممکن است دچار عفونت ثانویه شده باشد و نیاز به درمان بیشتر توسط متخصصین پوست دارد. درمان موثر دیگر تجویز شده لوسیون لیندان (lindan) 1% است درمان شبانه با لیندان پس از یک تا 2 دوز موثر است. به بیمارانی که از لیندان استفاده می­کنند آموزش داده می­شود که پس از 8 تا 12 ساعت آن را بشویند دارو نباید بیشتر از دوز توصیه شده استفاده شود. و باید از درمان ثانویه در طی 7 روز پس از درمان اجتناب کرد. لیندان در نوزادان، بچه­های کوچک،خانمهای حامله، مادران شیرده و بیماران دچار تشنج یا بیماریهای نورولوژیک نباید مورد استفاده قرار بگیرد. پماد سولفور و کرم Crotamtion  10 درصد سایر روشهای مراقبتی درمانی ویژه هستند.

نکته: آنتی­هیستامین­ها ممکن است برای جلوگیری از خارش تجویز شونده خارش می­تواند بیشتر از 2 هفته پس از درمان ادامه یابد.

عامل مهم در درمان گال خلاص شدن از مایت است از رعایت است. هر فردی در یک گروه، چه خارش داشته باشد و چه نداشته باشد باید درمان شود. تمام جامعه در معرض خطر برای متوقف کردن اپیدمی گال باید درمان شوند. در یک خانواده همه اعضا باید در یک زمان درمان شوند. همچنین افرادی که با آنها تماس نزدیک دارند دوستان نزدیک و پرستار بچه و همکلاسیهای مدرسه باید درمان شوند. گال در ادارات بوسیله آزمایش روتین بیماران و فرستادن تمام کارمندان جدید برای معاینه پوست می­تواند در سطوح قابل کنترل در آید. موفق ترین و کم هزینه­ترین برخورد، درمان تمام بیماران و موافقت بهداشتی سایر پرسنل در همان زمان است.

 

 کارهایی که شما می­توانید در مورد گال انجام دهید:

 

به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا هر چه زودتر درمان شروع شود. بخاطر داشته باشید که اگر چه شما از فکر کردن به انگل ها دچار ناراحتی می­شوید اما گال انعکاس از عدم رعایت بهداشت فردی شما نیست.

پس از درمان لباسها، لباسهای خواب و حوله ها را باید در آب داغ شست و با ماشین خشک کرد .

تمام خانه را با جارو برقی تمیز کنید و کیسه جاروبرقی را در یک محل مناسب از بین ببرید

 

چه کارهایی نباید انجام داد؟

 

خوددرمانی نکنید

سعی نکنید بیماری را در خانه درمان کنید. شستشو با پودرهای پاک کننده  رخت شویی و صابونهای قوی با استفاده از نفت فقط وضعیت را بدتر می­کند

از استروئید یا سایر کرمها بدون تجویز متخصص پوست استفاده نکنید .