۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
تاریخ بروزرسانی: ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۷ بهمن    تعداد بازدید : 23125

اگزما – درماتیت آتوپیک


اگزما – درماتیت آتوپیک

کلمه اگزما برای همه انواع وضعیتهای پوست قرمز، تاولی، ترشح دار، پوسته­پوسته، ضخیم شده و خارش­دار بکار می­رود. نمونه­های اگزما شامل اگزمای تماسی و آلرژیک، اگزمای سبورئیک و نومولار اگزما است. این بروشور برای شرح و بحث درباره نوع خاصی از اگزما است که آتوپیک درماتیت نامیده می­شود.

 

آتوپیک درماتیت:

کلمه آتوپیک گروهی ا زبیماریهای آلرژیک را شرح می دهد که اغلب چندین نفر از اعضا یک خانواده را درگیر می­کند. این افراد ممکن است دارای آلرژی مثل تب یونجه یا آسم باشند و همچنین دارای ضایعات پوستی که آتوپیک درماتیت نامیده می­شود. اکثر افراد دارای درماتیت آتوپیک دارای افراد فامیل با مسائل مشابه هستند، 20% ممکن است فقط یک نفر در فامیلشان با این مساله مشکل داشته باشد. درماتیت آتوپیک در همه جای دنیا شایع است. حدود 10% نوزادان و 3% جمعیت کل را در ایالات متحده درگیر می­کند.

 

بیماری می­تواند در هر سنی اتفاق افتد اما بیشترین شیوع را در نوزادان و کودکان کم سن دارا است. ضایعات پوستی دارای خارش بسیار هستند. وضعیت بیمار معمولا در دوران کودکی و گاهی تا قبل از 25 سالگی بهتر می­شود.  درجاتی از درماتیت در 60%  بیماران در طول زندگی باقی می­ماند که این موارد باعث درماندگی بیمار و پزشک می­شوند. وقتیکه بیماری در دوره نوزادی شروع می­شود گاهی اگزمای نوزادی نامیده می­شود. دراین گروه خارش، ترشح و کراسته شدن بیشتر روی صورت و سر اتفاق می­افتد با وجود این دانه ها می توانند در هر جای دیگری نیز ظاهر شوند. در تلاش برای کاهش خارش، نوزاد ممکن سر و گونه هایش با دست، بالش یا هر چیز دیگری بخاراند. والدین باید بدانند اکثر نوزادان تا قبل از 2 سالگی بهتر می شوند. درمان مناسب می­تواند کمک کننده باشد تا زمانیکه مساله حل شود.

 

اگر بیماری ادامه یابد یا بعد از  دوران نوزادی ایجاد شود،پوست تمایل کمتری دارد تا قرمز ، تاولی و ترشح دارو کراسته باشد. در عوض ضایعات خشک می­شوند، قرمز تا قهوه­ای – خاکستری و پوست ممکن است پوسته پوسته و ضخیم شده باشد. یک خارش شدید و اغلب غیر قابل تحمل می­تواند ادامه یابد و در شب شدیدتر شود.بعضی بیماران در اثر خارش باعث خراشاندن پوستشان می­شوند تا جائیکه دچار خونریزی و کراست می شود. در این حال پوست ممکن است دچار عفونت شود.

در نوجوانان و بالغین جوان ضایعات بیشتر در چین آرنج و پشت زانو و مچ پا و دست و روی صورت، گردن و بالای سینه ایجاد میشوند با  وجود این  هر منطقه­ای از بدن ممکن است درگیر شود.

 

تشخیص درماتیت آتوپیک:

راشهای دارای خارش آنگونه که در بالا توضیح داده شد و یک سابقه فامیلی از آلرژی می­تواند باعث تشخیص درماتیت آتوپیک شود. درمان مناسب، زودرس و منظم بوسیله یک درماتولوژیست می­تواند سبب بهبودی و همچنین کاهش شدت و دوره بیماری شود . بیماری همیشه الگوی معمول را پیروی نمی­کند. می­تواند روی کف و پشت دستها، انگشتان و یا پاها را درگیر کند که کراست، ترشح و ضخیم شدگی پوست می تواند در این محلها سالها به طول انجامد.

 

سوال و جواب در مورد درماتیت آتوپیک

در حالیکه این بیماری با آلرژی ارتباط دارد آیا غذاهای مشخص می­توانند باعث این بیماریبشوند؟

بله اما تنها در موارد نادر حدود 10% .

 

با وجود این بعضی غذاها ممکن است حمله­ها را تحریک کنند، مخصوصا در نوزادان و نوجوانان، اگر همه اقدامات شکست خورده باشد ،حذف آنها ندرتا یک بهبودی و درمان پایدار را فراهم می­آورد.. غذاهایی نظیر شیرگاو، سس، تخم مرغ، ماهی، گندم، بادام زمینی و سایر غذاهایی که درماتولوژیست پیشنهاد می­کند می­تواند حداقل برای یک تا دو هفتهبه عنوان یک اقدام آزمایشی قطع شود.

 

آیا عوامل محیطی اهمیت دارند و باید حذف شوند؟

ندرتا حذف تماس با مواد آلاینده هوا می توانند سبب بهبودی پایدار شوند. احیانا گرد و غبار و مواد جاذب گرد و غبار نظیر بالشهای پر، شال گردنهای پشمی، بالشها یا تشکهای پر شده از پشم شیشه ، فرش، پرده­ها، بعضی اسباب بازیها و لباسهای پشمی ویا سایر بافته­های زبر و خشن می­توانند باعث بدتر شدن وضعیت شوند.


آیا تستهای پوستی نظیر آنچه در تب یونجه یا آسم انجام می­شود، ارزشی در تشخیص علت بیماری دارد؟

تست های انجام شده برای آلرژی تنها در 20% موارد مثبت است اما منفی بودن آن بر علیه داشتن آلرژی است . اگر این تستها درخواست شد، از درماتولوژیست خود تقاضا کنید کسی را که در انجام آن تبحر دارد به شما معرفی کند .

 

چه باید انجام شود تا بیماری درمان شود؟

کاهش فاکتورهای محرک نظیر لباسهای تنگ، زبر و خشن و پارچه­های پشمی، تغییرات سریع دما و هر فعالیتی که عرق ریختن را تحریک می­کند.

درماتولوژیست شما می­تواند داروهای موضعی نظیر کورتیکواستروئیدها ، کلسی نورین ها، کرمهای تار و داروهای سیستمیک نظیر آنتی هیستامینها برای کنترل خارش تجویز کند. آنتی­بیوتیک خوراکی در صورت عفونتباکتریال ثانویه­داده می شود. برای موارد شدید درماتولوژیست شما ممکن است درمان با اشعه ماوراء بنفش را پیشنهاد کند. تا حد امکان از کورتیزون خوراکی باید اجتناب کرد. به هر حال وقتی سایر اقدامات شکست می­خوردند، پزشک شما ممکن است کورتیکواستروئیدهای سیستمیک مثل کورتیزون را تجویز کند.

 

 

نظر شما :
captcha